W branży TSL kontenery cieszą się sporą popularnością, co w dużej mierze zawdzięczają swojej efektywności, bezpieczeństwu, pojemności i wszechstronności. Skrzynie o różnych rozmiarach, konstrukcjach i właściwościach każdego dnia dostarczają ogromne ilości towarów na całym świecie. Czas zatem dowiedzieć się, jakie środki transportu można wykorzystać do międzynarodowego transportu towarów w kontenerach.
Transport kontenerowy morski
Transport kontenerowy morski to najczęściej wybierana opcja w przypadku dużych lub ciężkich ładunków oraz towarów wysyłanych na znaczne odległości. Fracht morski pozwala na przewóz zarówno ładunków drobnicowych w kontenerach, jak i ładunków pełnokontenerowych. W Polsce głównymi portami odbiorczymi kontenerów są Gdańsk i Gdynia, gdzie docierają towary z całego świata. Przewóz kontenerów drogą morską odbywa się w specjalnych statkach, które nazywane są kontenerowcami.
Transport kontenerowy lotniczy
Dostawa w kontenerach lotniczych to najszybszy sposób przewozu ładunków, ale jednocześnie też najdroższy. Jest to idealne rozwiązanie w przypadku towarów wymagających szybkiego dostawy np. ze względu na krótki termin ważności lub dla ładunków o wysokiej wartości. Import w kontenerach do Polski odbywa się w samolotach towarowych, których typ zależy od rodzaju, rozmiaru i wagi kontenerów z ładunkami.
Transport kontenerowy kolejowy
Transport kontenerowy kolejowy stanowi doskonałą alternatywę dla transportu morskiego, zwłaszcza w przypadku eksportu w kontenerach do Polski i innych krajów Europy z Chin. Przewozy pociągami są szybsze niż transport morski, a jednocześnie tańsze od dostaw lotniczych. Co więcej, kolej cieszy się coraz większą popularnością w branży TSL, ponieważ jest uważana za stosunkowo ekologiczną formę transportu kontenerów do Polski.
Transport kontenerowy ciężarowy
Transport kontenerowy ciężarowy pozwala na dostawy „od drzwi do drzwi”. Ponadto skorzystanie z pojazdów ciężarowych jest niekiedy niezbędne w celu dostarczenia towarów z i do portów morskich lub lotniczych. Przykładowo wysłane drogą morską z Chin kontenery 40 HC i 20 DC do Polski po dotarciu do portu w Gdańsku są często transportowane samochodami ciężarowymi ze specjalnymi naczepami z mocowaniami, które umożliwiają ich bezpieczną dostawę do magazynów lub odbiorców końcowych.