Polska jest ważnym krajem w międzynarodowym transporcie towarów w kontenerach morskich, zwłaszcza w obszarze regionu bałtyckiego. Do najważniejszych portów w Polsce każdego dnia docierają kontenery zarówno z sąsiednich państw, jak i z odległych zakątków świata. Czas zatem poznać lepiej najważniejsze terminale kontenerowe w Polsce!
Terminal kontenerowy Baltic Hub w Gdańsku
Baltic Hub to największy terminal kontenerowy w Polsce i największy pojedynczy terminal na Bałtyku. Jako jedyny w obszarze Morza Bałtyckiego może obsługiwać transoceaniczne kontenerowce z Chin. Terminal kontenerowy Baltic Hub powstał w 2007 roku i od tego czasu znacząco się rozwinął, stając się jednym z najważniejszych portów transportu morskiego w Europie.
Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosi 3 250 000 TEU. Co ciekawe, w Porcie w Gdańsku w 2023 roku przeładowano łącznie 81 milionów ton towaru cargo, co pozwoliło mu zająć 9. miejsce w Europie. Transport morski do Polski obejmuje dostawy w kontenerach do Gdańska m.in. z Chin, co pozwala na dalszy intensywny rozwój tego miejsca.
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni to kolejny kluczowy gracz na polskim rynku transportu kontenerów drogą morską. Zlokalizowany w jednym z największych portów morskich w Polsce terminal od 1979 oferuje wszechstronne usługi dotyczące dostawy w kontenerach do Gdyni. Do portu z różnych zakątków świata regularnie dociera ładunek drobnicowy w kontenerach 40 HC i 20 DC do Polski. Oprócz tego terminal obsługuje m.in. import i eksport kontenerów chłodzonych do Polski. Ogólne możliwości przeładunkowe BCT wynoszą obecnie 1 milion TEU.
Terminale kontenerowe w porcie Szczecin-Świnoujście
Port Szczecin-Świnoujście pełni istotną rolę w transporcie morskim kontenerów do Polski. W 2023 roku w terminale przeładowano ponad 35 milionów ton ładunków. Nie jest to dużo w porównaniu np. z Gdańskiem, ale wiele wskazuje na to, że wkrótce terminal w Świnoujściu będzie odgrywał ważniejszą rolę w polskim transporcie kontenerowym morskim. Ma to związek z planem budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego, który będzie mógł obsługiwać największe statki kontenerowe pływające po Morzu Bałtyckim. Inwestycja ma powstać do 2028 roku, a jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace związane m.in. z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń.