W świecie transportu morskiego możesz natknąć się na wiele skrótów. Zdecydowanie warto poznać ich znaczenie, ponieważ jest to kluczowe do sprawnego poruszania się w międzynarodowym handlu morskim i zarządzania biznesem związanym z tą branżą. W tym artykule poznasz znaczenie czterech skrótów, które często pojawiają się w kontekście transportu morskiego.
ETA
Skrót ETA pochodzi z języka angielskiego (Estimated Time of Arrival) i oznacza szacowany czas przyjazdu. Jest to bez wątpienia jeden z najważniejszych skrótów w transporcie morskim. Określa on przewidywany moment, w którym statek dotrze do portu docelowego. Dla przedsiębiorców planujących transport z Chin jest to istotna informacja, umożliwiająca precyzyjne zarządzanie łańcuchem dostaw i planowanie odbioru towaru. Należy jednak pamiętać, że w związku z utrudnieniami na trasie przewidywany termin wejścia statku do portu może ulec zmianie.
ETD
Skrót ETD również pochodzi z języka angielskiego (Estimated Time of Departure) i oznacza przewidywany termin wyjścia statku z portu. Znajomość ETD i ETA pozwala na oszacowanie czasu potrzebnego przykładowo na dostawę w kontenerach z Chin do Polski. ETD jest istotną informacją dla osób organizujących transport morski ładunków, ponieważ pozwala im zaplanować dostawę towaru do portu. Obecnie istnieje szereg programów, które mogą wysyłać powiadomienia dotyczące zmian w ETD i ETA.
LCL
LCL to skrót, którego rozwinięcie w języku angielskim to „Less than Container Load”. W transporcie morskim dotyczy ładunków drobnicowych i oznacza niepełny załadunek kontenera. W takiej sytuacji pozostała przestrzeń może zostać wykorzystana przez innego klienta. W ten sposób możliwa jest optymalizacja kosztów wysyłki, a także elastyczność w kwestii dostosowania wielkości przesyłki do aktualnych potrzeb.
FCL
Skrót FCL, czyli „Full Container Load”, odnosi się do przesyłek pełnokontenrowych. W tym przypadku cały kontener jest przeznaczony dla jednego klienta, co jest korzystne dla przedsiębiorców transportujących większe ilości towaru. Dostawa kontenerów z Chin w trybie FCL może być bardziej efektywna czasowo i kosztowo, zwłaszcza w przypadku stałych przewozów. Ponadto możliwe jest dopasowanie kontenera do własnych potrzeb, lepsze zabezpieczenie ładunku i uproszczenie procesów logistycznych.